american dream LCD Soundsystem
Album info
Album-Release:
2017
HRA-Release:
01.09.2017
Album including Album cover
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- 1 oh baby 05:50
- 2 other voices 06:44
- 3 i used to 05:33
- 4 change yr mind 04:58
- 5 how do you sleep? 09:12
- 6 tonite 05:48
- 7 call the police 07:02
- 8 american dream 06:13
- 9 emotional haircut 05:29
- 10 black screen 12:06
Info for american dream
Eigentlich sollte die letzte Note ja mit dem Abschiedskonzert am 2. April 2011 im New Yorker Madison Square Garden gespielt worden sein, doch nachdem James Murphy bereits 2016 auf diverse Gestivalbühnen zurückgekehrt war, mehrte sich die Hoffnung, dass er auch ein neues Album seine Dancepunk-Projekts folgen lassen würde. Sieben Jahre nach „This is happening“ folgt nun tatsächlich „American Dream“ – und auch wenn Murphy die Welt vermutlich nicht retten kann, so muss er nur einige wenige Parameter seines bewährten Sounds verschieben, um uns mit der mehr als beschissenen Gegenwart wesentlich besser klarkommen zu lassen. Murphy selbst nimmt das aber gar nicht für sich in Anspruch und thematisiert einmal mehr das eigene Älterwerden, etwa in „Change yr Mind“, einem Song, der nicht nur auf Augenhöhe mit den ganz großen Bowie-Klassikern ist, sondern auch unterstreicht, wie tragisch es ist, dass die geplante Zusammenarbeit mit dem thin white duke nicht mehr zustande gekommen ist: „I just got nothing left to say, I’m in no place to get it right and I’m not dangerous now the way I used to be once, I’m just to old for it now.“ Doch wenn er mit den zehn neuen Songs die alten Wave-Referenzen mehr als je zuvor aufgreift und sie so zeitgemäß wie kein zweiter anverwandelt, lässt er in seinen kryptischen Lyrics immer wieder Textzeilen fallen, die auch ungeachtet des Anstachelns zur Selbstermächtigung auf T-Shirts gedruckt gehören: „You should be uncomfortable, fake like you mean it“, heißt es in „Other Voives“, und am Ende von „Change yr Mind“ sogar: „I can’t make you a promise, we’re not preofessionals, but if you don’t like what it feels like, it could be over.“ Vor allem aber ist da „Call the Police“, diese absolut unpeinliche Hymne, die man den Strokes bei all ihren Neuerfindungsversuchen gewünscht hätte. Plötzlich steht er eben doch mit uns im Straßenkampf, und auch wenn ihn da vieles irritiert und er immer wieder zweifelt, ob er das alles aushält, vielleicht können wir ja wirklich etwas tun – wenn nur der alte Mann James Murphy an unserer Seite bleibt und sich nicht wieder für sieben lange Jahre davonstiehlt.
LCD Soundsystem
Produced by James Murphy
LCD Soundsystem
One of the leading movers in the twenty-first century’s new wave of punk funk, psychedelic pop and dark disco, LCD Soundsystem is fronted by New York, USA-based producer and co-creator of DFA (Death From Above) Records, James Murphy (1970, Princeton Junction, New Jersey, USA). Murphy had previously worked as a drummer with the early 90s alternative rock band Pony before moving into record engineering. It was at his New York-based studio that he met his future LCD Soundsystem songwriting partner, UK producer/DJ and part-time U.N.K.L.E. member Tim Goldsworthy. The duo set up their own club, Death From Above, and began to make a name for themselves with production and remix work for artists such as David Holmes, Black Dice, Primal Scream, Hot Chip, in addition to two bands at the forefront of the New York-based punk funk scene, Radio 4 and the Rapture. Their production of the latter’s 2002 single ‘House Of Jealous Lovers’ was instrumental in introducing the duo’s work to a wider audience, and inspired Murphy to form his own group.
LCD Soundsystem’s first release, 2002’s ‘Losing My Edge’, was notable for its marriage of heavy bass and electronic overlays, and tongue-in-cheek lyrics about growing old in an increasingly fickle dance scene. The flip-side, ‘Beat Connection’, was a freaky electro number about ‘dancing by yourself and not meeting people on the dance floor’. The second single from LCD Soundsystem, ‘Give It Up’, featured Murphy at his playful best mixing up textures and sounds to give an aural excursion into the new wave. Both singles were released in Europe on Trevor Jackson’s Output label, a leading force on the avant garde experimental scene. A self-titled debut album followed at the start of 2005, comprising one disc of new songs and a second disc collecting the group’s previous singles. The opening ‘Daft Punk Is Playing At My House’ was a terrific follow-up to ‘Losing My Edge’, and while the rest of the album struggled to follow this track there was enough musical and lyrical inventiveness on show to warrant the critical plaudits.
At the end of 2006, Murphy teamed up with the Nike sportswear firm to issue the download-only composition 45:33 (which strangely ran to 45 minutes and 58 seconds). The track, which was inspired by Manuel Göttsching’s seminal early 80s release E2-E4, was later re-released on CD and vinyl. The full-length Sound Of Silver, released in March 2007, confirmed the promise of Murphy’s earlier work. The seamless mix of dance, disco, post-punk and Krautrock smoothed out the rough edges of the debut album, and on ‘Someone Great’ Murphy even proved himself adept as a confessional pop songwriter. (Source: www.oldies.com)
This album contains no booklet.