Handel: Brockes Passion, HWV 48 Keohane, Lunn, Zumsande, Carlson, Lyon, Elgersma, Bowen, Harvey, Jespersen, Concerto Copenhagen & Lars Ulrik Mortensen
- George Friedrich Händel (1685 - 1759): Brockes Passion, HWV 48:
- 1 Brockes Passion, HWV 48: Sinfonia 02:44
- 2 Brockes Passion, HWV 48: No. 1, Mich vom Stricke meiner Sünden zu entbinden 04:30
- 3 Brockes Passion, HWV 48: No. 2a, Als Jesus nun zu Tische saße 00:28
- 4 Brockes Passion, HWV 48: No. 2b, Das ist mein Leib 01:09
- 5 Brockes Passion, HWV 48: No. 3, Der Gott, dem alle Himmelskreise 02:13
- 6 Brockes Passion, HWV 48: No. 4a, Und bald hernach 00:15
- 7 Brockes Passion, HWV 48: No. 4b, Das ist mein Blut 01:00
- 8 Brockes Passion, HWV 48: No. 4c, Gott selbst, der Brunnquell alles Guten 02:18
- 9 Brockes Passion, HWV 48: No. 5, Ach, wie hungert mein Gemüte 02:04
- 10 Brockes Passion, HWV 48: No. 6a, Drauf sagten sie dem Höchsten Dank 00:39
- 11 Brockes Passion, HWV 48: No. 6b, Wir wollen alle eh' erblassen 00:31
- 12 Brockes Passion, HWV 48: No. 7a, Es ist gewiß 00:10
- 13 Brockes Passion, HWV 48: No. 7b, Weil ich den Hirten schlagen werde 01:16
- 14 Brockes Passion, HWV 48: No. 8a, Aufs wenigste will ich 01:12
- 15 Brockes Passion, HWV 48: No. 8b, Mein Vater 01:39
- 16 Brockes Passion, HWV 48: No. 8c, Mich drückt der Sünden Zentnerlast 00:56
- 17 Brockes Passion, HWV 48: No. 8d, Ist's möglich, daß dein Zorn sich stille 01:41
- 18 Brockes Passion, HWV 48: No. 9, Sünder, schaut mit Furcht und Zagen 01:50
- 19 Brockes Passion, HWV 48: No. 10a, Die Pein vermehrte sich 01:02
- 20 Brockes Passion, HWV 48: No. 10b, Brich, mein Herz 06:18
- 21 Brockes Passion, HWV 48: No. 11a, Ein Engel aber kam 00:43
- 22 Brockes Passion, HWV 48: No. 11b, Erwachet doch! 01:25
- 23 Brockes Passion, HWV 48: No. 12a, Und eh' die Rede noch geendigt war 00:15
- 24 Brockes Passion, HWV 48: No. 12b, Greift zu, schlagt tot! 01:00
- 25 Brockes Passion, HWV 48: No. 13a, Und der Verräter 00:20
- 26 Brockes Passion, HWV 48: No. 13b, Er soll uns nicht entlaufen 00:28
- 27 Brockes Passion, HWV 48: No. 14a, Nimm, Robbi 00:19
- 28 Brockes Passion, HWV 48: No. 14b, Gift und Glut 01:46
- 29 Brockes Passion, HWV 48: No. 15a, Steck nur das Schwert an seinen Ort 01:29
- 30 Brockes Passion, HWV 48: No. 15b, O weh! 00:41
- 31 Brockes Passion, HWV 48: No. 16a, Wo flieht ihr hin? 00:46
- 32 Brockes Passion, HWV 48: No. 16b, Nehmt micht mit 04:30
- 33 Brockes Passion, HWV 48: No. 17a, Und Jesus ward zum Palast 01:23
- 34 Brockes Passion, HWV 48: No. 17b, Was Bärentatzen, Löwenklauen 03:22
- 35 Brockes Passion, HWV 48: No. 18a, Dies sahe Petrus an 01:22
- 36 Brockes Passion, HWV 48: No. 18b, Ich will versinken und vergehn 00:48
- 37 Brockes Passion, HWV 48: No. 19a, Drauf krähete der Hahn 01:18
- 38 Brockes Passion, HWV 48: No. 19b, Heul, du Fluch der Menschenkinder 02:42
- 39 Brockes Passion, HWV 48: No. 20a, Doch wie? 00:34
- 40 Brockes Passion, HWV 48: No. 20b, Schau, ich fall' in strenger Buße 02:34
- 41 Brockes Passion, HWV 48: No. 21, Ach, Gott und Herr 01:17
- 42 Brockes Passion, HWV 48: No. 22a, Als Jesus nun 01:09
- 43 Brockes Passion, HWV 48: No. 22b, Er hat den Tod verdient 00:11
- 44 Brockes Passion, HWV 48: No. 23, Erwäg, ergrimmte Natternbrut 05:09
- 45 Brockes Passion, HWV 48: No. 24a, Die Nacht war kaum vorbei 01:20
- 46 Brockes Passion, HWV 48: No. 24b, Meine Laster sind die Stricke 02:34
- 47 Brockes Passion, HWV 48: No. 25a, O, was hab' ich verfluchter Mensch getan 00:34
- 48 Brockes Passion, HWV 48: No. 25b, Laßt diese Tat nicht ungerochen 02:17
- 49 Brockes Passion, HWV 48: No. 25c, Unsäglich ist mein Schmerz 00:55
- 50 Brockes Passion, HWV 48: No. 26, Die ihr Gottes Gnad 01:50
- 51 Brockes Passion, HWV 48: No. 27a, Wie nun Pilatus Jesum fragt 00:20
- 52 Brockes Passion, HWV 48: No. 27b, Bestrafe diesen Übeltäter 00:13
- 53 Brockes Passion, HWV 48: No. 28a, Hast du denn kein Gehör 00:24
- 54 Brockes Passion, HWV 48: No. 28b, Sprichst du denn 02:45
- 55 Brockes Passion, HWV 48: No. 29a, Pilatus wunderte sich sehr 00:37
- 56 Brockes Passion, HWV 48: No. 29b, Nein, diesen nicht, den Barrabas gibt frei 00:19
- 57 Brockes Passion, HWV 48: No. 29c, Was fang ich dann 00:08
- 58 Brockes Passion, HWV 48: No. 29d, Weg! Laß ihn kreuzigen 00:10
- 59 Brockes Passion, HWV 48: No. 29e, Was hat er denn getan? 00:05
- 60 Brockes Passion, HWV 48: No. 29f, Weg! Laß ihn kreuzigen" 00:09
- 61 Brockes Passion, HWV 48: No. 29g, Wie er nun sah 00:15
- 62 Brockes Passion, HWV 48: No. 30, Besinne dich, Pilatus 01:38
- 63 Brockes Passion, HWV 48: No. 31a, Drauf zerreten die Kriegsknecht' ihn hinein 00:29
- 64 Brockes Passion, HWV 48: No. 31b, Ich seh' an einen Stein gebunden 01:37
- 65 Brockes Passion, HWV 48: No. 32a, Drum, Seele 01:50
- 66 Brockes Passion, HWV 48: No. 32b, Dem Himmel gleicht sein buntgefärbter Rücken 03:19
- 67 Brockes Passion, HWV 48: No. 33a, Wie nun das Blut mit Strömen von ihm rann 00:28
- 68 Brockes Passion, HWV 48: No. 33b, Die Rosen krönen 02:15
- 69 Brockes Passion, HWV 48: No. 34a, Verwegner Dorn, barbar'sche Spitzen 00:53
- 70 Brockes Passion, HWV 48: No. 34b, Laß doch diese herbe Schmerzen 03:38
- 71 Brockes Passion, HWV 48: No. 35a, Die zarten Schläfen sind bis ans Gehirne 00:47
- 72 Brockes Passion, HWV 48: No. 35b, Jesu, dich mit unsern Seelen zu vermählen 02:17
- 73 Brockes Passion, HWV 48: No. 36a, Drauf beugten sie 00:09
- 74 Brockes Passion, HWV 48: No. 36b, Ein jeder sei ihm untertänig 01:04
- 75 Brockes Passion, HWV 48: No. 37a, Ja, scheueten sich nicht 00:08
- 76 Brockes Passion, HWV 48: No. 37b, Schäumest du, du Schaum der Welt 01:38
- 77 Brockes Passion, HWV 48: No. 38a, Worauf sie mit dem Rohr 00:13
- 78 Brockes Passion, HWV 48: No. 38b, Bestürzter Sünder 00:58
- 79 Brockes Passion, HWV 48: No. 38c, Heil der Welt 04:06
- 80 Brockes Passion, HWV 48: No. 39a, Wie man ihm nun genug 00:35
- 81 Brockes Passion, HWV 48: No. 39b, Eilt, ihr angefochtnen Seelen 01:49
- 82 Brockes Passion, HWV 48: No. 40a, Ach Gott! 01:21
- 83 Brockes Passion, HWV 48: No. 40b, Soll mein Kind, mein Leben sterben 02:23
- 84 Brockes Passion, HWV 48: No. 41a, Und er trug selbst sein Kreuz 00:35
- 85 Brockes Passion, HWV 48: No. 41b, Es scheint, da den zerkerbten Rücken 01:44
- 86 Brockes Passion, HWV 48: No. 42a, Wie sie nun an die Stätte 00:31
- 87 Brockes Passion, HWV 48: No. 42b, Hier erstarrt mein Herz und Blut 01:30
- 88 Brockes Passion, HWV 48: No. 42c, O Anblick, o entsetzliches Gesicht 01:12
- 89 Brockes Passion, HWV 48: No. 43, O Menschenkind, nur deine Sünd' hat dieses angerichtet 00:40
- 90 Brockes Passion, HWV 48: No. 44a, Sobald er nun gekreuzigt war 00:33
- 91 Brockes Passion, HWV 48: No. 44b, Pfui! Seht mir doch den König an 00:31
- 92 Brockes Passion, HWV 48: No. 45a, Und eine dicke Finsternis 00:31
- 93 Brockes Passion, HWV 48: No. 45b, Was Wunder 02:18
- 94 Brockes Passion, HWV 48: No. 46a, Dies war zur neunten Stund' 01:11
- 95 Brockes Passion, HWV 48: No. 46b, Mein Heiland, Herr und Fürst 02:16
- 96 Brockes Passion, HWV 48: No. 47a, Drauf lief ein Kriegsknecht hin 00:35
- 97 Brockes Passion, HWV 48: No. 47b, O Donnerwort! O schrecklich Schreien 03:17
- 98 Brockes Passion, HWV 48: No. 48a, O selig, wer dies glaubt 00:30
- 99 Brockes Passion, HWV 48: No. 48b, Sind meiner Seelen tiefe Wunden 03:35
- 100 Brockes Passion, HWV 48: No. 48c, O Großmut 00:31
- 101 Brockes Passion, HWV 48: No. 49, Brich, brüllender Abgrund 03:15
- 102 Brockes Passion, HWV 48: No. 50a, Ja, ja, es brüllet schon in unterird'schen Grüften 01:29
- 103 Brockes Passion, HWV 48: No. 50b, Wie kommt's, daß, da der Himmel weint 02:08
- 104 Brockes Passion, HWV 48: No. 51, Bei Jesus' Tod und Leiden 01:32
- 105 Brockes Passion, HWV 48: No. 52, Mein Sünd' mich werden kränken sehr 01:00
- 106 Brockes Passion, HWV 48: No. 53, Wisch ab der Tränen scharfe Lauge 05:50
- 107 Brockes Passion, HWV 48: No. 54, Ich bin ein Glied an deinem Leib 01:23
Info for Handel: Brockes Passion, HWV 48
Concerto Copenhagen ist Skandinaviens bekanntestes und weltweit eines der innovativsten Barockensembles. Markenzeichen sind die ungewöhnlichen Programmkombinationen aus skandinavischen Raritäten und bekannten barocken Meisterwerken. Jetzt widmete sich das Weltklasseorchester der großen Brockes-Passion von Händel, wobei die CD- Aufnahme auf der Hallischen Händel-Ausgabe basiert. Ein literarischer Bestseller des frühen 18. Jahrhunderts wurde der 1712 veröffentlichte Passionstext des wohlhabenden Hamburgers Barthold Heinrich Brockes. Mehr als 30 Mal vertonten Komponisten seine Dichtung, die zum ersten Mal narrative Elemente in den biblischen Passionstext einfügte. Die heute bekannteste Komposition stammt von Georg Friedrich Händel, der die Verse 1716 in Musik setzte und damit sein einziges geistliches Werk in deutscher Sprache schuf. Stilistisch jedoch folgt die „Brockes Passion“ eher italienischen Vorbildern und ähnelt in der Musiksprache der Barockoper. ‚Die Welt‘ fasste begeistert nach Konzerten mit diesem Programm zusammen: „Mortensens Elitetruppe der Originalklangbewegung setzt traumwandlerisch um, was sich ihr Meister und Motivator wünscht. […] Eines der besten Alte-Musik-Ensembles zeichnet ein farbenprächtig blühendes, geheimnisvolles und immer wieder auch tänzerisch erregtes Barockbild. Wie Mortensen die Musik modelliert, haucht er einem der bedeutendsten Passionsoratorien, das vor den späteren Meisterwerken von Bach entstanden ist, beherzt neues Leben ein.”
"Händel kann, trotz diesser sparsamen Orchestrierung, mittels seiner Kunst der dramatischen Raffung die von Chrysander gerügten 'übertriebenen oder unwürdigen Bilder' so schlagkräftig illustrieren, dass sie beim Hören im Kopf Gestalt annehmen. Die ›sinnliche Gewalt‹ wiederum geht vom Concerto Copenhagen unter der Leitung von Lars Ulrik Mortensen und seinen Solisten aus." (klassik-heute)
Maria Keohane, Sopran
Joanne Lunn, Sopran
Hanna Zumsande, Sopran
Daniel Carlsson, Alt
Daniel Elgersma, Alt
Ed Lyon, Tenor
Gwilym Bowen, Tenor
Peter Harvey, Bass
Jakob Bloch Jespersen, Bass
Concerto Copenhagen
Lars Ulrik Mortensen, Dirigent
Lars Ulrik Mortensen
(born 1955) studied at The Royal Academy of Music in Copenhagen (harpsichord with Karen Englund, figured bass with Jesper Bøje Christensen) and with Trevor Pinnock in London. From 1988 to 1990 he was harpsichordist with London Baroque and until 1993 with Collegium Musicum 90 (leader: Simon Standage). He now works extensively as a soloist and chamber musician in Europe, the United States, Mexico, South America, China, Japan and Australia.
Between 1996 and 1999 Lars Ulrik Mortensen was professor for harpsichord and performance practice at the Hochschule für Musik in Munich, and he now teaches at numerous Early Music courses throughout the world, i.e. at the Mozarteum Salzburg and the Juilliard School of Music in New York.
About 20 years ago, Lars Ulrik Mortensen began conducting “modern” orchestras in Sweden and Denmark, and especially his activities at the Royal Theatre in Copenhagen - notably Kunzen’s “Holger Danske” in 2000 and Mozart’s “The Marriage of Figaro” in 2003 - met with great critical acclaim. However, in 2003 he made the decision to work exclusively with period instrument ensembles.
Since 1999, he has been artistic director of the Danish Baroque orchestra Concerto Copenhagen, and in 2004 he succeeded Roy Goodman as musical director of the European Union Baroque Orchestra (EUBO). Additionally, Mortensen is increasingly working with several distinguished foreign ensembles like Holland Baroque, Irish Baroque Orchestra, Nederlandse Bachvereniging and Collegium 1704.
Concerto Copenhagen
As a young member of the World's most interesting and innovative Baroque orchestras, Concerto Copenhagen distinguishes itself by its original interpretations and a marked talent for communicating with the audience. CoCo recreates the vitality and presence of ancient music and brings it up to date.
In 1999, the internationally renowned Lars Ulrik Mortensen became artistic director of the ensemble. In recognition of his stature as one of the world's leading harpsichordists and chamber music players, he was awarded the coveted Léonie Sonning Prize in 2007. The encounter between Concerto Copenhagen and Mortensen was the prelude to an exciting artistic and musical journey, enabling the ensemble to combine a repertoire of well-known European music with less familiar works of Scandinavian and other origin.
Through the years Concerto Copenhagen has cooperated with many internationally renowned artists on the Early Music scene: Emma Kirkby, Andreas Scholl, Anne Sofie von Otter, Andrew Manze, Reinhard Goebel, Ronald Brautigam and Andrew Lawrence-King, who is the orchestra's Principal Guest Conductor.
Concerto Copenhagen's CD recordings for the German label cpo, for Deutsche Grammophon and for BIS have attracted international attention and won several prestigious prizes. This in turn has opened the doors to many of Europe's leading concert venues, guest appearances at top international festivals and tours in Europe, the USA, Japan and Australia. Foreign critics have placed CoCo in the first rank of international orchestras.
In Denmark, the prime partner is the Royal Theatre, where Concerto Copenhagen performs in about one opera a year. Recent productions include works by Monteverdi and Mozart as well as Handel's Xerxes, Giulio Cesare and Partenope, the latter two featuring the counter tenor Andreas Scholl in leading roles.
Concerto Copenhagen's concerts are recorded and broadcast by Danmarks Radio (DR) and by the EBU network in most parts of the world.
Booklet for Handel: Brockes Passion, HWV 48