All You Need is Bach Cameron Carpenter

Cover All You Need is Bach

Album info

Album-Release:
2016

HRA-Release:
02.06.2016

Label: Sony Classical

Genre: Classical

Subgenre: Instrumental

Artist: Cameron Carpenter

Album including Album cover Booklet (PDF)

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  • 1 The Art of Fugue, BWV 1080: Contrapunctus IX 02:51
  • 2 I. Andante 03:32
  • 3 II. Adagio e dolce 05:33
  • 4 III. Vivace 03:06
  • 5 Prelude 05:14
  • 6 Fugue 05:44
  • 7 I. Allemande 02:40
  • 8 II. Courante 01:39
  • 9 III. Sarabande 04:00
  • 10 IV. Gavotte 01:05
  • 11 V. Bourée 01:18
  • 12 VI. Loure 02:43
  • 13 VII. Gigue 03:26
  • 14 I. Alla breve 02:33
  • 15 II. Adagio 07:06
  • 16 III. Allegro 03:14
  • 17 XXIV Choral Prelude O Mensch, bewein dein' Sünde gross, BWV 622 04:56
  • 18 Passacaglia 06:08
  • 19 Thema fugatum 04:55
  • 20 All you need is Bach / Invention No. 8 in F Major, BWV 779 01:20
  • Total Runtime 01:13:03

Info for All You Need is Bach

Das neue Album des jungen amerikanischen Ausnahme-Organisten Cameron Carpenter ist ganz dem Komponisten Bach gewidmet, dessen Werke für Tasteninstrumente ein ideales Fundament für Carpenters kreatives Potenzial sind, und das umso mehr, als er hier die scheinbar grenzenlosen Möglichkeiten seiner einzigartigen International Touring Organ (ITO) voll ausnutzen kann.

An Bachs Musik faszinieren Carpenter die innere Logik und ihre einmalige Verbindung von innerer Komplexität und äußerer Schlichtheit. Zu den Werken auf dieser CD gehören der Contrapunctus IX aus der Kunst der Fuge , Orgelsonaten in d-Moll und Es-Dur, Präludium und Fuge h-Moll, die Französische Suite Nr. 1 , die Invention Nr. 8, das Choralvorspiel zu O Mensch, bewein dein Sünde groß sowie die große Passacaglia und Fuge c-Moll, ein Werk, das für Carpenter zu den größten musikalischen Meisterwerke aller Zeiten zählt.

Der Albumtitel All you need is Bach spielt nicht nur auf den großen Komponisten an, sondern auch auf den Beatles-Klassiker von 1967 All you need is love , den Carpenter in einem eigenen Arrangement in Bachs achte Zweistimmige Invention eingearbeitet hat.

Die Orgelbauer von Marshall & Ogletree haben bei der Entwicklung von Carpenters ITO neueste Computertechnik verwendet, um den Klang einer Vielzahl verschiedener amerikanischer Pfeifenorgeln digital zu reproduzieren. Das erlaubt Carpenter, Bach auf unterschiedlichste Weise zu interpretieren. Ihm steht dabei eine größere Klangpalette zur Verfügung, als mit praktisch jeder konventionellen Pfeifenorgel der Welt. Cameron Carpenter schreibt dazu: Jede Pfeifenorgel ist einzigartig, das macht einen Teil ihres Zaubers aus; diese Orgeln sind aber naturgemäß auf ihre spezifische Raumsituation zugeschnitten dementsprechend kann es keine umfassend ausgestattete standardisierte Pfeifenorgel geben. Und ein herumreisender Konzert-Organist kann im Gegensatz zu den meisten Musikern keine vertraute Beziehung zu einem bestimmten Instrument aufbauen. [...] Wie bei einer Geige oder einem Cello, die mit einem bestimmten Künstler verbunden sind, ist diese Orgel derzeit die exklusive Konzert- und Aufnahmeorgel einer einzigen Person. Mit jedem Konzert wachsen meine Erfahrungen mit diesem Instrument. Dieses Wissen ginge verloren, wenn ich bei jedem Konzert auf ein neues Instrument wechseln müsste wozu ein traditioneller Konzertorganist natürlich gezwungen ist (wie ich auch, bevor diese Orgel Anfang 2014 fertiggestellt wurde).

'Mit seinem neuen Album 'All You Need Is Bach' vereint Orgel-Freak Cameron Carpenter das barock mit dem Pop und lässt hören, wie sinnlich echte Avantgarde ist. [...] Vielleicht ist es die Kenntnis der Unmöglichkeit, jede Möglichkeit des Lebens tatsächlich erleben zu können, die Carpenters Kunstfigur so authentisch macht der ewig Suchende, Denkende, Spürenwollende.' (Crescendo)

'Sony Classical veröffentlicht am 3. Juni 2016 das neue Album des jungen amerikanischen Ausnahme-Organisten Cameron Carpenter: 'All You Need Is Bach'. Bachs Werke für Tasteninstrumente bieten ein ideales Fundament für Carpenters kreatives Potenzial, und das umso mehr, als er hier die scheinbar grenzenlosen Möglichkeiten seiner einzigartigen International Touring Organ (ITO) voll ausnutzen kann. Johann Sebastian Bachs Orgelwerk stand schon immer im Mittelpunkt des weit gespannten Repertoires von Cameron Carpenter.' (Magazin)

Cameron Carpenter, Orgel


Cameron Carpenter
is having a ball smashing the stereotypes of organists and organ music – all the while generating worldwide acclaim and controversy. His repertoire – from the complete works of J. S. Bach to film scores, his original works and hundreds of transcriptions and arrangements – is probably the most diverse of any organist. He regularly appears as a soloist with many of the world’s great orchestras, and signed in 2013 an exclusive multi-album recording contract with Sony Classical. Cameron launches his International Touring Organ – a monumental digital organ of his own design, playable throughout the world – with two Lincoln Center concerts on March 9, the release of the Sony album If You Could Read My Mind on March 3, and a 31-concert tour to Europe, the USA and the UK.

A virtuoso composer-performer unique among keyboardists, Cameron’s approach to the organ is smashing the stereotypes of organists and organ music while generating a level of acclaim, exposure, and controversy unprecedented for an organist. His repertoire – from the complete works of J. S. Bach and Cesar Franck, to his hundreds of transcriptions of non-organ works, his original compositions, and his collaborations with jazz and pop artists – is perhaps the largest and most diverse of any organist. He is the first organist ever nominated for a GRAMMY® Award for a solo album.

As a keyboard prodigy, he performed Bach’s Well-Tempered Clavier at age 11 before joining the American Boychoir School in 1992 as a boy soprano. During his four years of high school studies at The North Carolina School of the Arts, he made his first studies in orchestration and orchestral composition, and transcribed for the organ more than 100 major works, including Gustav Mahler’s complete Symphony No. 5. Cameron continued composing after moving to New York City in 2000 to attend The Juilliard School. While at the School he composed art songs; the symphonic poem Child of Baghdad (2003) for orchestra, chorus and Ondes Martenot; his first substantial works for solo organ; and numerous organ arrangements of piano works by Chopin, Godowsky, Grainger, Ives, Liszt, Medtner, Rachmaninoff, Schumann, and others. Cameron received a Master’s Degree from The Juilliard School in New York in 2006.

The same year, he began his worldwide organ concert tours, giving numerous debuts at venues including Royal Albert Hall, the Leipzig Gewandhaus, Melbourne Town Hall, Tschaikowsky Hall in Moscow, Davies Hall in San Francisco and many others. His first album for Telarc®, the GRAMMY®-nominated Revolutionary (2008), was followed in 2010 by the critically acclaimed full length DVD and CD Cameron Live! Edition Peters became his publisher in 2010, beginning the ongoing release of his original works with Aria, Op. 1 (2010). His first major work for organ and orchestra, The Scandal, Op. 3, was commissioned by the Cologne Philharmonie (KölnMusic GmbH) and premiered on New Year’s Day 2011 by the Deutsche Kammerphilharmonie under the direction of Alexander Shelley. Of Cameron the composer, DIE WELT’s Manuel Brug writes: “Carpenter… is proving himself to be a clever eclecticist, who understands to entertain with much finesse, and admits with a wink that he is ‘annoyed by intellectual music’”. Cameron is one of the only performing artists to make a practice of meeting his audience in person before his performances – often spending over an hour before each concert shaking hands and signing autographs on the floor of a concert venue. With combined millions of hits on YouTube and numerous television, radio and press features including CNN The Next List, CBS Sunday Morning, BBC Radio 3, ARD, ZDF, NDR Kultur, The New York Times, The New Yorker, The Wall Street Journal and many others, he is the world’s most visible organist.

Booklet for All You Need is Bach

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