New Dawn Bobmo
Album info
Album-Release:
2014
HRA-Release:
04.07.2014
Album including Album cover
- 1 Breaking Waves 02:26
- 2 When I Look (feat. Shaun J. Wright) 04:41
- 3 This Side 04:46
- 4 Mind Control (feat. Surkin) 03:27
- 5 Memories 03:06
- 6 I Want You 05:15
- 7 It Is Happening Again 05:10
- 8 Standing High (feat. Para One) 05:41
- 9 Owls 02:49
- 10 Time Warp 03:39
- 11 Sonic Soul (Fear Fx Mix) 05:40
- 12 Breaking Waves ll 01:03
Info for New Dawn
Bobmo ist der Künstlername von Hugues Rey aus dem französischen Bordeaux, der mit 'New Dawn' ein Album abliefert, das in allen Belangen ungewöhnlich ist.
Zunächst angetrieben von französischen House klassischer Zeichnung benutzt Bobmo eine ganze Armada an Beat- und Sound-Basteleien aus den Achtziger Jahren des letzten Jahrhunderts, setzt bewusst auf Keksdosen- und Bubblegum-Plastiksounds und rollt dies auf einer Unterlage aus Idealen aus Soul, Funk und Jazz aus, um daraus einen Strudel aus Electronica-Beats zu weben, der als eine der tragenden Säulen retrospektiv angelegt ist. In Personalunion ergibt das dann einen umtriebigen, stets nach vorne gehenden Beats-Teppich, der eine starke Anziehungskraft hat und noch lange im Ohr bleibt.
'New Dawn' hat tatsächlichen Charakter und eine eigene musikalische Identifikationsmarke, die jedoch beide im Dienst der Suche nach dem perfekten Beat mit Club-Attitüde sind. Auch eine gewisse sommerliche Pop-Unbeschwertheit glänzt sogar durch jene Stellen, an denen Detroit House aufblitzt und klar stellt, dass es Hugues Rey hier um den Dancefloor geht. Und schließlich ist das Album bei all diesen Stilblüten und Verquickungen am Ende doch ein sehr gradliniges House-Projekt - eben nur mit eigenem Abgesang. Die mitgelieferte Presseinfo nennt das ganz treffend 'Off-Format House'... Larry Heard alias Mr. Fingers (der SOUL TRAIN berichtete) hat so etwas mal gemacht; damit hier dem Anspruch einer stilistischen Eingruppierung wenigstens im Ansatz genüge getan wird.
Bobmo hat das Albummaterial praktisch im Alleingang geschrieben und produziert, was seine klaren, rückbesinnenden House-Visionen zumindest für den Anfang erklären dürfte. Unterstützt wird er dabei von Album-Gästen Para One, Surkin und Shaun J. Wright (der SOUL TRAIN berichtete), der eine der wenigen Gesangspassagen des sehr sphärigen, vor allen Dingen in der zweiten Hälfte treibenden 'New Dawn' bebildert.
Bobmo gelingt mit 'New Dawn' ein abendfüllender Exkurs durch House und Electronica der Gegenwart unter Zuhilfenahme von Sounds und Idealen aus eben jenem Genre als auch aus Soul und Funk der Achtziger und Neunziger Jahre - Mission gelungen!“ (Oliver Gross, Soul Train Magazin)
“The new album is a masterstroke” (DJ MAG)
“Deliciously dynamic debut album” (MIXMAG)
Hugues Rey aka BOBMO
has been making dance music for almost ten years. Hailing from Bordeaux, he started as one of the signature artists of the late Institubes label. He was originally known for his raw producing style - influenced by ghettohouse as much as by vintage French touch - and his pleasantly goofy, erratic manners. But time has passed since the mid 2000s and the then post-teenage, hyperactive kid, has matured and widened his perspective both as a musician and a DJ.
During the past three or four years, Bobmo has been obsessed by a deeper, more contemplative sound and injected some mystique in his work. In 2011, he released The Cliff EP on Marble, the label he launched with Para and Surkin after the demise of Institubes. That was a first try at vertical, weird techno, that made him realize he could do more of this stuff. Then followed last year's Sonic Soul EP, and now his very first long player, New Dawn.
This is a patiently fine-tuned album, blending club tracks with midtempo or almost beatless tunes, ranging from bad vibed acid techno to synthetic landscapes drenched with an unmissable early morning vibe. This is pretty simple, honest music : no FX galore, nothing too upfront beat-wise. Feeling is the key and it doesn't really need anything else to be good. This record could actually have been released ten or twenty years ago as much as in ten or twenty years from now. Serene, powerful and febrile at the same time, it conjures an archaic rave sensation, coming from an era when DJs could play peak-time bangers alongside peaceful, lovey-dovey stuff. It has this early morning euphoria made famous by the likes of Larry Heard or 808 State (as on the intro and outro, both titled Breaking Waves) ), but it also displays a sheer freedom when it comes to the groove, shifting from tough steely mechanics (It is Happening Again, Mind Control feat. Surkin, Standing High feat. Para One) to fleshy, warmer material (Time Wap, or the romantic I Want You). This is still house, but this is really off-format house, made by some guy who might have heard way too much formatted house and decided he should make the music he loves in his very own singular way. Is it auteur-rave, leftfield house or deepsea techno? It shouldn't really matter. New Dawn just shows how the funny careless kid Bobmo used to be has evolved into a major figure of the history of lush dance music.
This album contains no booklet.